Wat je zegt, ben je zelf! Magento: mensen belangrijker dan techniek

Tue, 01/03/2011 - 11:01 -- hvancann

Klanten roepen om kwaliteit en garantie. Magento gaat met een trainingsprogramma certificeren. Drie stuks: developer, theming, business. Dat zegt Guido Jansen van Dutchento tijdens de Magento gebruikersbijeenkomst (MUG) te Amsterdam op 28 februari jl.

Magento expertise en cowboys

2Value brengt het gebrek aan Magento expertise ter sprake. Expertise is niet te krijgen. "Ze kunnen vragen wat ze willen en er zijn nu al cowboys aan het werk die het Magento imago schaden" zegt Jaap Krijgsman van KPA.

De verschillen tussen de aanbieders van Magento implementaties zijn niet duidelijk. Eva van Steijn van Redkiwi nuanceert: "Voor een leek is er totaal niet duidelijk wat het verschil is tussen een Magento webshop van € 2000, € 10.000 en € 30.000."

Drie totaal verschillende antwoorden

Klanten en tussenpartijen ervaren een gebrek aan uniformiteit van adviezen en gebrek aan communicatie tussen ontwikkelaars. What else is new :-). "Als ik aan drie leveranciers vraag wat ik moet doen, krijg ik drie totaal verschillende antwoorden."

Regievoering is nodig. Namens 2Value mocht ik aangeven dat we er klaar voor zijn om kleine zelfstandigen en kleinere bedrijven beter op elkaar afgestemd support te laten leveren: Rollen beschrijven, taken meetbaar contractueel vastleggen. Keuzes maken in de wat je wel ondersteunt en wat niet. Keuzes maken op basis van echte ervaringen. Samen weet je meer dan één alleen.

Genadeloos

Iemand komt wat later binnen. Na even meegeluisterd te hebben steekt de laatkomer de discussie ongewild genadeloos neer. Een stel oprechte vragen zet ons met beide benen op de grond: "Wat kost een webshop eigenlijk?", "Ik ben hier om iemand te vinden die het voor me doet. Wie is dat?" en zonder reactie af te wachten, vervolgt hij…. "Maar dan moet je ook wel mijn probleem oplossen!!"

magento_mensen_belangrijker_dan_techniek_opensource_support
's Ochtends kreeg ik deze strip van collega Ruud van Zuidam. Grinnikkend constateren we dat we een pittig vak hebben gekozen….

Juist. Daar sta je dan met je probleemoplossende gedrag. En komt onverbiddelijk de gedachte aan deze strip boven (zie plaatje) .

Magento tips & tricks

Daarom gooien we het tijdens de Magento gebruikersbijeenkomst over een andere boeg en wordt de avond besloten met handige tips & tricks:

  1. Google indexatie: stel uitsluiting in (robot.txt) voor je standaard pagina's zoals leveringsvoorwaarden e.d.
  2. Multishop (één database, meerdere winkels) is handig!: bespaar kosten payment providing, plugin onderhoud, hostingkosten, onderlinge relaties tussen shops uitbuiten, etc.
  3. Hoeveel shops in een multishop?: hangt van veel factoren af.
  4. Hoeveel artikelen in een Magento shop?: hangt van veel factoren af.
  5. Wat is bepalend voor de performance van mijn shop: hangt van veel factoren af.
  6. Teveel idoc-modules is wellicht geen slimme zet: de modules zijn problematische "rakkers" geworden. Ze overriden de core en je krijgt problemen erbij daar waar je oplossingen verwachtte. springt gastheer Jisse Reitsma van Jira ICT springt voor idoc enigszins in de bres: "Wel goede support van het bedrijf".
  7. Magento Enterprise is niet per definitie sneller dan Community Edition. Wanneer wel en niet? U raadt het al: hangt van veel factoren af.
  8. Hoe verplaats je specifieke Magento shop naar een aparte installatie? Lekker pragmatisch!: Copieer en de rest eruit gooien. Bijvoorbeeld shop ABCDE worden 2 databases ABCDE. Je gooit uit de één BCDE en uit de ander A en dat hebben we A en BCDE apart.
  9. Hoe weet je of je met 100.000 artikelen met goede performance kunt draaien? Antwoord: Begin en test! Neem de CE en een stevig hosting pakket voor 3 maanden; gooi er 10.000 artikelen in en meet. Gooi er 100.000 en je ziet dat ie het nog doet? Gooi er 1.000.000 artikelen in. Oo?! hij doet het niet meer? -> verlaag. Begin-meet-weet.
  10. Niet de aantallen producten zijn bepalend voor het succes van je shop, maar je gedrevenheid, je unieke meerwaarde, je vindingrijkheid, je bereidheid veel nuttig werk te doen in je winkel: verkopen, reclame maken, aanbiedingen, reviews. Dat is koeliewerk maar moet met passie worden gedaan.
  11. XML - import is traag. Klopt. Tip: geduld.

Wat je zegt, ben je zelf.

De specifieke situatie is maatgevend voor het welk advies moet worden gegeven inzake (al dan niet) Magento implementatie. En zo ja: hoe. Te vaak wordt meteen de techniek erbij gehaald. "Ik moet 100.000 artikelen snel op het scherm hebben". Zonder eerst de vraag te beantwoorden "wat is de aantoonbare en geteste meerwaarde van 100.000 artikelen?".... De mens en haar keuzes zijn veel bepalender dan techniek.

Techniek kun je kopen: performance, zekerheid e.d.. Een goed doordacht concept niet. Net als gedrevenheid en passie, bereidheid om zelf praktisch mee te werken en te leren over technische mogelijkheden, het verplaatsen in de gebruiker van de shop etc. Dat zijn onbetaalbare zaken voor een webshopeigenaar. De ondernemer bepaalt daarmee direct zélf het succes of falen van de eigen Magento shop, niet de techniek of de leverancier. Wel kan 2Value de keuzevrijheid en zekerheid van webshopeigenaren vergroten.

 

{module 143}